گامی به سوی سلامتی

پیام های ترکیب بدنی وفعالیت بدنی

گامی به سوی سلامتی

پیام های ترکیب بدنی وفعالیت بدنی

فعالیت بدنی

چاقی و عدم تحرک مهمترین عوامل خطرزای قابل تعدیل بیماریهای مختلف و مرگ و میرهای مرتبط با آنها هستند و اولین گام برای کاهش این بیماریها کنترل عوامل خطرزای آنها می باشد . این موضوع در مشاغل کم تحرک از جمله مشاغل دانشگاهی اهمیت بیشتری دارد.

فعالیت بدنی  روزانه میتواند سلامت افرادرا ارتقاء داده و از بیماریها وناتوانی های عمدهآنان پیشگیری نماید .

کاهش فعالیت فیزیکی و به تبع آن کاهش آمادگی جسمانی هم علت افزایش وزن و هم معلول آن میباشد. فعالیت بدنی نه تنهابر کاهش میزان شیوع بیماریهای قلبی مؤثر است بلکه بر میزان بروز سایر بیماریهای جسمی و اختلالات روانشناختی و کیفیت زندگی نیز اثرگذار میباشد.

کیفیت زندگی مفهومی است که در سالهای اخیر به واسطه نقشی که در سلامت روان افراد دارد اهمیت بسزایی یافته است. سازمان بهداشت جهانی کیفیت زندگی را پندارهای فرد از وضعیت زندگی اش با توجه به فرهنگ و نظام ارزشی که در آن زیست میکند و ارتباط این دریافتها با اهداف،انتظارات، استانداردها و اولویتهای مورد نظر فرد تعریف کرده است .

امروزه برای جوامع انسانی به اثبات رسیده است که سازگاری بهتر با محیط، نیاز به تعادل آمادگی جسمانی وترکیب بدنی در فرد دارد و چنانچه افراد از نظر وضعیت جسمانی و ترکیب بدنی، شرایط مساعدی نداشته باشند،معمولاً از تعادل روانی مناسبی برخوردار نخواهند بود.بنابراین دارا بودن سطوح بالای شاخصهای تندرستی،بهداشتی و قابلیتهای جسمانی میتواند نشان دهنده  سلامت و توانمندی یک جامعه باشد.

تحقیقات اخیر به ویژه در قرن بیستم نشان می دهد تمرینات مناسب و مستمر موجب بهبود و افزایش میزان قدرت، استقامت عضلانی، استقامت قلبی- تنفسی، انعطاف پذیری و همچنین، سبب تناسب اندام وکاهش چربیهای بدن می شود. در حقیقت هدف از فعالیت و ورزش مستمر،رسیدن به وضعیت مطلوب بدنی برای داشتن سلامتی و شادابی بیشتر و عمرمفید طولانیتر است

ادامه مطلب ...

هفته ملی سلامت بانوان ۲

جهان کنونی ما به سرعت در حال تغییر است ومیزان پیشرفت دانش و تکنولوژی در آن از هر مقطع زمانی دیگر بیشتر است. جایگزینی نیروی بازو با انواع ماشین ها و آسان شدن کارها ویژگی بارز دنیای جدیداست و نتیجه آن آسایش و راحتی بیشتر برای آدمیست، این پیشرفت علمی می تواند ارزشمندترین گوهروجود آدمی یعنی سلامتی را با خطر جدی مواجه سازد. فعالیت بدنی مناسب و ورزش یکی ازکم هزینه ترین راه ها برای سلامتی و پیشگیری ازبیماری های غیر واگیر است .

ادامه مطلب ...

آموزش بهداشت وارتقا سلامت

با عرض سلام خدمت دوستان و همراهان گرامی

هدف از ایجاد این وبلاگ به اشتراک گذاری مطالبی در رابطه با سلامتی و شادابی  جسمانی و روانی می باشد .عدم رعایت سبک سالم زندگی (Life style)منجر به مشکلات سلامتی فعلی جامعه در ایران وجهان  شده که عمده ترین این مشکلات افزایش بیماریهای غیر واگیرواز جمله شایع ترین آنها بیماری های قلبی عروقی - سرطان ها -دیابت و بیماری های ریوی می باشد.  رعایت سبک یا شیوه زندگی سالم شامل رعایت رژیم غذایی سالم - افزایش فعالیت فیزیکی -ترک دخانیات والکل نقش بسزایی در پیشگیری و یا بهبود این بیماری ها ایفا می کند.آموزش این موارد موجب افزایش توانمندی مردم در اتخاذ راهکارهایی که منجر به ارتقا سلامت می شودخواهد گردید.

با توجه به اینکه بعد از ۲۲سال خدمت در عرصه بهداشت ودرمان  موفق یه ادامه تحصیل در مقطع ارشد رشته آموزش بهداشت وارتقای سلامت شده ام برآن شدم تابا انتشار پیام های بهداشتی مرتبط با سلامتی قدمی هرچند کوچک در ارتقای سلامت هموطنانم بردارم .وازشما عزیزان که با ارایه نظرات و نقد مطالب به ارتقای کیفی این وبلاگ کمک می نمایید صمیمانه سپاسگزارم .

مژگان مهدیفر

                                                                                                                             

هفته ملی سلامت بانوان ایران


امسال با توجه به تقارن هفته پایانی مهرماه با ایام عزاداری اربعین سالار شهیدان حسین بن علی (ع) ، برنامه های این هفته به دهم تا شانزدهم آبان ماه تغییر یافته است .

عناوین روزهای هفته ملی سلامت بانوان ایران به شرح زیر نامگذاری شده است :

روز جمعه ( 10آبان) با عنوان فعالیت جسمانی در اوقات فراغت خانواده ،

روز شنبه (11آبان) با عنوان فعالیت جسمانی در محیط کار و تحصیل ،

روز یکشنبه (12آبان) با عنوان فعالیت جسمانی و پیشگیری از بیماریها ،

روز دوشنبه (13آبان) با عنوان ایمنی و استانداردهای ورزش ،

 روز سه شنبه (14آبان) با عنوان شهر دوستدار فعالیت جسمانی ،

روز چهارشنبه (15آبان) با عنوان ورزش همگانی و نشاط اجتماعی و

روز پنجشنبه (16آبان) با عنوان سیاستگذاری در ورزش زنان

عناوین و محورهای اطلاع رسانی و آموزش در روزهای هفته ملی سلامت زنان ایران در سال 98 است .

 

شعار هفته ملی سلامت بانوان ایرانی در سال98 ، "ورزش ، شادابی ، آرامش " تعیین شده است.


شعارهای هفته سلامت بانوان ایران در سالهای گذشته

سال 1397 " حرکت برای سلامت زنان " ،

 سال 1396 " ورزش نسخه رایگان سلامت زنان " ،

 سال 1395  "سلا مت زنان ، خانواده سالم ، جامعه پویا " ،

 سال ۱۳۹۴  " زن ، قلب خانواده " ،

  سال ۱۳۹۳  " سلامت زنان ، سلامت نسل ها  "  ،

 سال ۱۳۹۲  " فردا دیر است ، سلامت زنان را جدی بگیریم  " ،

 سال 1391 " زنان ، پیشگامان خود مراقبتی برای ارتقای سلامت خانواده و جامعه " ،

سال 1390 " شادابی زنان ، شادکامی خانواده ، نشاط اجتماعی

.